کد مطلب:29706
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:13
با اينكه اهل سنّت اقرار دارند كه حضرت علي ( عليه السلام ) عالم ترين بعد از رسول اكرم ( ص ) بود پس چرا به امامت ايشان بعد از پيامبر اعتراف ندارند ؟
لزوم افضل بودن امام يك مسئله عقلي است امّا اهل سنّت نسبت به آن اعتقاد ندارد مثلاً ابن ابي الحديد معتزلي كه يكي از دانشمندان اهل سنّت است در آغاز كتاب شرح نهج البلاغه مي گويد حمد خداوندي راست كه مفضول را بر فاضل به خاطر حكمتي كه مي دانسته مقدّم داشته است وي برتري اميرالمؤمنين علي ( عليه السلام ) را نسبت به ديگر خلفا پذيرفته امّا قائل به تقديم مفضول بر فاضل يعني مقدّم شدن ابوبكر بر علي ( عليه السلام ) شده و آن را داراي حكمت دانسته است .
ممكن است منظور از حكمتي كه وي مطرح كرده همان مسائل پوچ و بي محتوايي باشد كه اهل سنّت درباره محروم كردن اميرالمؤمنين از خلافت مطرح نموده اند مانند اينكه اميرالمؤمنين جوان بوده يا اينكه او را طوائف و قبائل عرب در جنگهاي صدر اسلام بسيار كشته است و معلوم است كه اين امور جز بهانه هايي براي محروم ساختن آن حضرت از حقّش چيز نيست زيرا با توجّه به صلاحيّت وي و افضليّت وي از تمام صحابه در تمام ابعاد جايي براي طرح اين مسئله نخواهد بود . در واقع اين از مظلوميّت حضرت علي ( عليه السلام ) است كه براي حذف حضرت و انحراف مسير ولايت در طول تاريخ شيوه هاي مختلفي ابداع كرد از حركات سياسي گرفته تا حركت نظامي و حركت هاي اعتقادي و ساعتها فكر كردند و مكتب ساختند و اصول اختراع كردند تا نشان دهند عقلاً تقديم مفضول بر فاضل بر ذات اقدس اله قبيح نيست!
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.